Mikä on brändi ja miksi sen pitäisi kiinnostaa?

Brändin rakentaminen

Paras määrite brändille on aina ollut mielestämme se, mitä ihmiset puhuvat sinusta tai yrityksestäsi silloin kun et ole paikalla. Puhutaan siis mielikuvien ja kokemuksien yhdistymisestä pääsi sisällä. Puhutaan siis maineesta.

Brändiin kiteytyy kaikki se, mitä yritys tai henkilö on koskaan tehnyt ja joka näkyy ulospäin. Tässä korostuu koko yrityksen jokaisen osa-alueen huomioiminen ja näiden osa-alueiden merkitys asiakaskohtaamisessa. Ikävä tosiasia on se, että positiiviset kokemukset ja niistä kertominen leviävät hitaammin kuin negatiiviset kohtaamiset.

Brändinrakentamisesta mielenkiintoista tekee myös se, että loppupeleissä brändistä päättää aina asiakas ja yrityksinä pystymme vain luomaan suuntaviivat jonne kulkea.

Brändi ja sen tärkeys

Asiakaspalvelu, asiakaspalvelu, asiakaspalvelu…

Brändi syntyy siis sellaisissa kontaktipisteissä, joissa asiakas ja yritys kohtaavat. Kyseessä voi olla puhelimella tapahtuva kylmäsoitto, asiakaspalvelutilanne kaupan kassalla tai kuukausittainen tapaaminen. Jokainen kontaktipiste määrittää ja rakentaa brändiä. Nykyaikana puhutaan vielä usein brändinrakentamisesta pelkästään visuaalisena työnä, mutta totuus on oikeasti todella erilainen.

Miten brändi muodostetaan?

Brändi on keskipiste!

Toisessa äärilaidassa on yrityksen oma strategia eli se, mitä yritys ajattelee itsestään. Siihen sisältyvät yrityksen arvolupaukset, äänensävy, tarina, visuaalinen puoli, kulttuuri sekä ennen kaikkea yrityksen tarkoitus.

Toiseen äärilaitaan mentäessä puhutaan siitä, mitä asiakkaat ajattelevat sinusta. Tähän vaikuttaa mielikuvat, uskomukset, kokemukset, kohtaamiset, asenteet sekä trendit.

Kaiken tämän keskipisteenä on siis brändi!

Brändi on todella harvoin sitä, mitä sanot sen olevan. Tämä tekeekin brändinrakentamisesta mielenkiintoista, haastavaa mutta mielenkiintoista. Nykyaikana, kun viestintä on muuttunut monikanavaiseksi verrattuna esimerkiksi 90-luvun tilanteeseen on erittäin tärkeää, että yritys näyttäytyy jokaisessa kanavassa samalla tavalla. Oli kyseessä sitten vierailu nettisivuillasi tai puhelinsoitto asiakaspalveluun – emme voi viestiä nettisivuilla kukkasista ja asiakaspalvelussa autoista. Kun lupaat jossain digitaalisessa kanavassa – sinun pitää lunastaa lupaukset fyysisessä kohtaamisessa.

Brändi ei rakennu lyhyellä aikavälillä eikä välttämättä vuodessakaan. Uutta yritystä luodessa on täysin normaalia, että ihmiset eivät ole kuulleet sinusta mitään ja tarvitsevat aikaa sekä kohtaamisia luottamuksen ja mielikuvien rakentamiseen.

Yrityksen brändi on yksi yrityksen tärkeimmistä voimavaroista. Ja kun puhutaan yrityksen maineesta tarkoittaa se samaa kuin ihmisissä. Kun kerran menetät luottamuksen, niin sen takaisin saaminen on ison työn takana. Oikeanlaisella strategialla ja asiakastyytyväisyyteen huomattavasti panostamalla pystytään muuttamaan myös negatiiviset asiakaskohtaamiset brändiarvoa kasvattavaksi toimenpiteeksi. Kun joskus epäonnistut asiakaskohtaamisessa tai asiakaspalvelussa tai missä vaan yrityksen kannalta relevantissa kiintopisteessä asiakkaaseen tee kaikkesi, jotta saat muutettua sen positiiviseksi. Kukaan ei tule koskaan puhumaan yrityksestäsi paremmin kuin asiakas, jonka mielen olet saanut käännettyä negatiivisesta positiiviseksi.

Lähde rakentamaan brändiä aina kohdeyleisöä ajatellen, koska sieltä se yrityksen menestys tulee!

Brändillä lisää rahaa viivan alle.

Hyvästä brändistä maksetaan enemmän – on tosiasia, jonka kaikki tiedämme. Kun mietitään esimerkiksi muodin alaa tunnistamme tiettyjen brändien kuviot ja tiedämme niiden olevan kalliimpia kuin vastaavien vähemmän tunnettujen brändien. Hyvä ja avokas brändi on siis haluttu ja sen tuotteita pidetään ja kannetaan ylpeydellä.

Brändin avulla saadaan siis luotua tuotteista tai palveluista uniikkeja. Tämä tarkoittaa suoraan lisää katetta ja sitä kautta lisää viivan alle jääviä euroja.

Työnantajabrändi ja sen merkitys.

Sisäisen brändiviestinnän merkitys suhteessa ulkoiseen on myös monella tapaa tärkeää. Kun henkilöstö ymmärtää yrityksen brändiä ja osaa sitoutua siihen saadaan aikaan parempia tuloksia työtehtävissä. Saadaan ikään kuin henkilöstö uskomaan siihen mitä tehdään ja miten tehdään.

Vahva työnantajabrändi mahdollistaa myös oman henkilöstön toimimisen ns. brändilähettiläinä ja sitä kautta on mahdollista saavuttaa ”ilmaista” näkyvyyttä.

Työnantajabrändi myös merkitsee enemmän ja parempia hakemuksia rekrytoinneissa, sekä vähentää yrityksien henkilöstön luonnollista liikkuvuutta muihin yrityksiin.

Brändipääoman mittaaminen.

Brändipääoman konkreettiset hyödyt tulevat ilmi viimeistään siinä vaiheessa, kun halutaan lähteä tehostamaan jakeluteitä tai saada tuotteista ja palveluista parempaa katetta. Brändin luominen ja ennen kaikkea mittaaminen lähtee liikkeelle nykytilan tunnistamisesta.

Brändin mittaamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa. Tärkeintä on vain tehdä se joka kerta samalla tavalla, ja että tieto tallennetaan organisaation käyttöön esimerkiksi CRM-järjestelmään.

Jatka lukemista…

Referenssit osana myyntiä – Todiste tuloksista

Referenssit osana myyntiä – Todiste tuloksista

Referenssillä tarkoitetaan yleisesti asiakastyötä, joka on jo tehty onnistuneesti ja tämä tieto on julkista. Monesti referensseistä puhutaan myös asiakastarinoina ja niitähän ne juuri ovat....