Mikä on markkinoinnin vuosikello?

markkinoinnin vuosisuunnittelu ja markkinoinnin vuosikello

Markkinoinnin vuosikello jalkauttaa markkinointisuunnitelman toimenpiteet

Markkinoinnin vuosikellolla tarkoitetaan yleisesti markkinointisuunnitelman jalkautusta tietylle aikajänteelle. Yleisesti on suositeltavaa luoda seuraavalle vuodelle markkinoinnin ja viestinnän pääkohdat, sen jälkeen jakaa toiminta kvartaalisiin tavoitteisiin ja sitä mukaa kuukausittaisiin ja viikoittaisiin toimintoihin. Markkinoinnin vuosikello ja suunnitelmallisuus mahdollistaa koko organisaation tietoisuuden siitä, mitä ja kuinka viestiä milloinkin.

Strategia ohjaa markkinoinnin vuosisuunnitelmaa

Vuosikellon suunnitteluun tulisi osallistua koko organisaation tärkeimmät elimet. Nykyään kun en enää halua puhua markkinoinnista ja myynnistä erillisinä toimintoina, on tärkeää, että koko organisaatio tiedostaa viestinnän pääkohdat ja sen mitä sillä tavoitellaan.

Markkinointi, viestintä, asiakaspalvelu ja myynti ilman suunnitelmallisuutta ei ole nykyaikaisen organisaation toimintatapa. Jokainen toiminto, joka edellä mainittuihin asioihin tehdään, tulee perustua tavoitteisiin. Tavoitteet ja suunnitelmallisuus on myös ainoa keino johtaa organisaatiota.

Markkinoinnin vuosikellon edut ja hyödyt:

  1. Kokonaisuuden hahmottaminen
  2. Budjetoinnin hahmottaminen
  3. Yksittäisten toimintojen aikataulutus ja deadlinet
  4. Toimintojen jakaminen organisaatiolle/ulkoiselle toimijalle
  5. Yhtenäinen visio ja toiminnan analysointi ja kehittäminen

Kuinka aloittaa markkinoinnin vuosikellon suunnittelu?

On tärkeää ymmärtää markkinoinnin liiketoiminnalliset tavoitteet ja se, kuinka niihin voidaan päästä markkinoinnin avulla. Toiminnon tulee suunnitella ja rakentaa asiakkaiden ja liiketoiminnan ympärille. Mistä tavoitamme oikeat ostajapersoonat, oikeaan aikaan ja tavalla, joka tukee ostajapersoonaa kulloisessakin vaiheessa ostamisen polkua.

  1. Luo tavoitteet, selvitä omat kohderyhmäsi ja sitä kautta kanavat, joissa toimit
  2. Millaisella sisällöllä tavoitat edellä mainitut asiakasprofiilit
  3. Kuinka markkinoit pitkällä ja kuinka lyhyellä aikavälillä
  4. Kuinka suunnittelet ja kuka suunnittelee kampanjat
  5. Kuinka mittaat ja analysoit tulokset
  • Markkinoinnin vuosikellon visuaalinen rakentaminen onnistuu Exceliin
  • Markkinoilla on todella edullisia/ilmaisia alustoja vuosikellon rakentamiseen, kuten PlanDisc (www.plandisc.com).

Vuosikello markkinoinnissa elää kuten suhdanteetkin

Vaikka markkinoinnin vuosikello on tärkeää rakentaa mahdollisimman tarkaksi, on sen oltava myös joustava. Yritykset ja tavoitteet kehittyvät monesti lyhyelläkin aikavälillä ja vuosisuunnitelmaa on hyvä tarkastella vähintään kvartaaleittain tavoitteiden muuttuessa. Tavoitteiden määrittelystä digitaaliseen liiketoimintaan voit lukea artikkelistamme verkkokaupan markkinoinnista.

Vuosikellon yhteyteen voidaan myös luoda erillinen kriisiviestintää määräävä ohjeistus. Tänäkin keväänä olemme saaneet todistaa medioissa eri yritysten kriisiviestinnän onnistumisia ja epäonnistumisia. 

Yrityksen strategian onnistumisesta kertoo mielestäni eniten se, kuinka se selviää negatiivisesta huomiosta ja muuttaa huonon asiakaskokemuksen suosittelijaksi.

Jatka lukemista…

Referenssit osana myyntiä – Todiste tuloksista

Referenssit osana myyntiä – Todiste tuloksista

Referenssillä tarkoitetaan yleisesti asiakastyötä, joka on jo tehty onnistuneesti ja tämä tieto on julkista. Monesti referensseistä puhutaan myös asiakastarinoina ja niitähän ne juuri ovat....